nieuwe it leverancier

5 Signalen dat je een andere IT leverancier nodig hebt

Het sluimert al een tijdje. Je bent eigenlijk steeds minder tevreden over je IT-leverancier. Er zijn signalen dat je een andere IT leverancier nodig hebt. De problemen die je hebt worden traag (of helemaal niet) opgelost. Dus ga je er maar weer achteraan. Bovendien maak je maandelijks toch best een behoorlijk bedrag over. En dan sturen ze ook nog eens een factuur voor iets wat ‘niet in het servicecontract zit’. Maar ja, overstappen doe je ook niet zomaar. Wat een gedoe.

Maar hoe herken je dat je huidige IT-leverancier niet meer de juiste match is voor jouw bedrijf? We hebben een top 5 gemaakt van de meest genoemde ergernissen:

1. Geen strategische partner 

In de afgelopen twee jaar is dit de meest genoemde reden: we zoeken een IT-partner (let op: geen leverancier!) die ook op strategisch niveau de vertaling kan maken van bedrijfsdoelstellingen naar de juiste IT-oplossingen. De huidige IT-leverancier handelt vaak reactief, op basis van issues en escalaties, maar heeft verder geen visie op de ontwikkelingen die (steeds sneller) op jouw bedrijf afkomen. Ook dit zijn signalen dat je een andere IT leverancier nodig hebt. Vaak is dit een logisch gevolg van de aard van het beestje: “…de omgevingen moeten stabiel draaien dus zolang het goed gaat…” 

2. Onbereikbare of onpersoonlijke klantenservice 

Ergernis nummer 1: niet geholpen worden op het moment dat het voor jouw belangrijk is. Al is het om een wachtwoord te vervangen, het lijkt erop dat je voor de meest simpele dingen uren (of dagen) moet wachten voor de juiste oplossing. En ondertussen kan jij je werk niet doen… 

3. On-premis lock in 

De meeste bedrijven hebben al (tientallen) jaren dezelfde IT-leverancier. Door de jaren heen heeft deze zich behoorlijk ingegraven in het IT-landschap door allerlei silo oplossingen op eigen servers (of gehost in een datacenter). En dan blijkt dat de implementatie van een cloud oplossing niet mogelijk/ makkelijk is want mijn huidige leverancier heeft geen goed migratieplan voor de cloud en het ontbreekt hen ook aan de juiste kennis hiervoor.”  

4. Je betaalt al jaren te veel aan licentiekosten 

Het is irrelevant of je nu al in de cloud zit of met on premis infrastructuur werkt, maar de juiste licenties voor o.a. je kantoorautomatisering zijn vaak niet up-to-date. Combineer dit met de grotere uitgaven voor server licenties en het blijkt dan vaak dat er significante besparingen kunnen worden gerealiseerd. Ook dit zijn signalen dat je een andere IT leverancier nodig hebt. Door regelmatig de licenties te reviewen voorkom je dat je (jaar op jaar) te veel betaald, maar ook dat je veel meer uit je licenties kan halen dan je nu doet. Een voorbeeld is dat veel bedrijven niet weten dat ze in hun Office 365 licenties al toegang hebben tot het Power Platform waar je ontzetten veel kan doen met low code apps, low code integraties en dataflows en met Power BI data beter kan visualiseren dan in Excel. 

5. Bedrijfskritische processen worden keer op keer verstoord 

Als je operatie regelmatig stilligt omdat er IT-gerelateerde storingen zijn, dan zit dat vaak in een verkeerde of slechte inrichting van het IT-landschap (on premis of in de cloud). Je leverancier lost het wel op, maar op de ene of andere manier komen ze toch op regelmatige basis terug. Iedereen is ‘brandjes aan het blussen’ in plaats van het netwerk proactief te verbeteren zodat storingen worden voorkomen.  

Dit waren de 5 Signalen dat je een andere IT leverancier nodig hebt.
Herkenbaar? Als je een (of combinatie) van deze 
siganlen hebt meegemaakt, dan is het waarschnijnlijk zover dat je moet gaan nadenken over met wie je de aankomende jaren wilt gaan samenwerken. 

Maar hoe zorg je ervoor dat de overstap naar een nieuwe IT-partner frictieloos verloopt?

David vertelt er graag meer over

David Douwstra
Senior ICT Manager
+31 70 3277281

Related Posts