Marketing en Sales KPI`s voor C-level

Marketing en Sales KPI`s voor C-level

KPI’s voor Marketing & Sales vanuit het C-level vereist een strakke dagindeling. Hierbij moet constant gelaveerd worden tussen het begeleiden van mensen én het analyseren van gegevens voor verbeteringen. Makkelijk is het niet om snel over te gaan op nieuwe onderwerpen zonder daarbij alle context tot je te nemen. Gemiddeld verlies je door dit zogenaamde context switchen iedere keer niettemin ongeveer 12 minuten aan tijd. Het is daarom niet voor niets dat mensen zo graag hun agenda blokken. Hierdoor kunnen ze  anderzijds echt focus geven aan waar ze op dat moment mee bezig zijn. Wanneer het vervolgens aankomt op het analyseren van de dagelijkse updates van management. Kortom, dan dient het hele verhaal panklaar aangeleverd te worden in een helder en makkelijk te behappen format.  

In de meeste organisaties hebben sales en marketing moeite om het ‘complete’ verhaal te vertellen op basis van gedeelde data.

Klinkt bekend?

In de meeste organisaties hebben sales en marketing bovendien moeite om het “complete” verhaal te vertellen op basis van gedeelde data. Onbedoeld kijken beide partijen toch vaak op een andere wijze naar de ontwikkelingen rondom de organisatie en hebben andere verwachtingen. Hierdoor ontstaan gaten in het verhaal. Gaten die een enorme impact kunnen hebben op de haalbaarheid van de doelstellingen. De oorzaak ligt niet in de beschikbaarheid van de gegevens. Maar in de consistentie van de rapportages die worden gebruikt. Als C-level member moet je de teams daarnaast aansturen op het volgen van herhaalbare rapportagestandaarden. Moet je dan aan de slag met KPI’s voor Marketing & Sales? Dat zorgt namelijk voor het ontstaan van een analysecapaciteit die afhangt van rollen en afdelingen. Dit in plaats van dat het weliswaar afhangt van individuen. 

Hoe zorg je ervoor dat verschillende teams hetzelfde verhaal vertellen over dezelfde data?

Dat doe je door onder andere het vaststellen en gebruiken van gestandaardiseerde KPI`s. En het werken met makkelijk te begrijpen dashboards die voor iedereen toegankelijk zijn. Het lijkt een overweldigende taak om een lijst van indicatoren op te stellen. Maar als dit niet gedaan wordt dan is het zeker dat je op basis van de verkeerde inzichten beslissingen gaat nemen. 

KPI’s voor Marketing & Sales vanuit het C-level

Om het complete beeld van marketing en sales te krijgen hebben wij acht KPI`s geselecteerd die in ieder C-Level dashboard aanwezig moet zijn. Deze KPI’s zijn onderverdeeld in Marketing dashboards en Sales dashboards.  

Lees daarover meer in ons e-book: de basis Marketing en Sales Dashboard KPI`s voor C-level:

Download e-book

Dit e-book is onderdeel van onze oplossing Data Gedreven Werken. 

Vragen? Praat er verder over met Jeroen.

Jeroen Breugelmans
Directeur Fortezza
+31 70 3277281

Related Posts