Sleeping student

Overal hoor je de term “digitale transformatie”. Het lijkt wel alsof iedereen die je spreekt er mee aan de slag is. Maar digitale transformatie is nogal een container begrip; iedereen lijkt er zo zijn eigen invulling aan te geven. Wat zijn de valkuilen die je kan vermijden om je eigen digitale transformatie te starten?

Hier zijn de meest voorkomende situaties die we zijn tegengekomen tijdens onze gesprekken met bedrijven.

1. Bedrijf: “Digitalisering = digitale transformatie”

Digitalisering is niet hetzelfde als digitale transaformatie! Maar ze liggen wel in elkaars verlengde.

“Digitale transformatie gaat over het samenbrengen van mensen, data en processen om waarde voor uw klanten te creëren en uw positie in de keten te waarborgen in een “digital-first” wereld.”

Digitalisering is puur het digitaal maken van een bepaald bedrijfsproces of -output. De start van een digitale transformatie begint dan ook vaak met het digitaliseren van een business proces en legt de basis om op een nieuwe manier cloud-first/ mobile-first te gaan werken. Door je strategische programma aanpak op het juiste digitale fundament te bouwen zet je de eerste stap om digitaal competent te worden. En dan ben je op weg naar de volgende fase: digitaal gebruik.

2. Bedrijf neemt verkeerde positie in (Niet iedereen is een Amazon in potentie)

Natuurlijk zijn er prachtige bedrijven zoals Amazon en Spotify waar alles draait om als disrupter de markt op te gaan. Maar je hoeft geen tech giant te zijn (met bijbehorende budgetten) om succesvol digitale transformatie binnen je organisatie te omarmen. Sterker nog, je hoeft zelfs niet meteen je hele bedrijf te onderwerpen aan deze transformatie maar je kan klein starten van de ervaring leren om de volgende fase van het traject nog beter uit te rollen. Dus je hoeft geen disrupter te zijn. Wees “gewoon” een adaptor en laat de grote jongens maar de weg wijzen. De spin-off die zij genereren door in de voorhoede van nieuwe platformontwikeling zitten komt uiteindelijk voor iedereen beschikbaar. En dan zijn het wél proven solutions.

3. Bedrijf: “Nee, onze branche is stabiel en verandert voorlopig niet…”

Tja, als het niet pijn doet, waarom zou je dan veranderen? Het gaat toch wel lekker zo? Omzet is stabiel, klanten plaatsen orders… kortom, de tent loopt! Lekker hoor, maar niet heus.

Het probleem van verandering is dat het lange tijd onzichtbaar blijft en maar met kleine stapjes vooruitgaat. Tot opeens alles kantelt en er een beweging ontstaat die iedereen raakt. Alleen bedrijven die de flexibiliteit hebben om zich op die snelheid aan te passen zullen overleven.

<p?Onlangs spraken wij met een van onze klanten die in een, laten we zeggen, traditionele markt zit. Deze klant doet al tientallen jaren zaken met dezelfde afnemers en kan maanden vooruitkijken op hoe de orderportefeuille zich ontwikkelt. Maar opeens stond op de vakbeurs de Chinese concurrent, nog in een hoekje v

erstopt met een sta-tafel, die eigenlijk exact hetzelfde product verkocht, alleen voor een fractie van de prijs die onze klant rekende. En het daaropvolgende jaar stonden er drie Chinese concurrenten en waren de stands groter en professioneler dan de gemiddelde deelnemer. Tja, dan ga je wel aan je achterhoofd krabben en nadenken over hoe je hiermee omgaat. Eén ding is zeker: jij zult je moeten aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid, ook al heb je deze zelf niet gekozen…

Hoe snel kan je jouw afdelingen en processen aanpassen? Dat is de vraag die je jezelf moet stellen.

4. Bedrijf: “Digitale transformatie? Dan moet je bij IT zijn…”

Uiteraard komt bij digitale transformatie de nodige techniek kijken. Maar de technische jongens en meisjes kunnen nog zulke mooie oplossingen bedenken en maken, als de organisatie niet klaar staat om deze te omarmen staat er een hele mooie (en dure) Ferrari voor de deur die niemand wil gebruiken. Verandering start voor de organisatie pas als de technische oplossingen beschikbaar komen voor de eindgebruikers. Pas dan ziet men wat er van ze verwacht wordt en wat het betekent om op de “nieuwe” manier te werken. Maar je moet jezelf al veel eerder oplijnen om de mensen in de juiste mindset te krijgen en dat ze oude gewoonten achter zich te laten.

Digitaal transformeren beïnvloedt alles en iedereen, van alle afdelingen en processen, zodat het een integrale oplossing voor de gehele organisatie is. IT is daar simpelweg een onderdeel van. De verandering van cultuur en gedrag is minstens 50% van het traject om uw mensen hun nieuwe rol te kunnen laten omarmen. Werk dus vanuit de kracht van uw organisatie en bouw daarop door om dit verder te verstevigen.

5. Bedrijf: “Digitale transformatie? Dat doen we hier allemaal zelf!”

Ja hoor, dat kan. Als je niet veel te doen hebt en je moet je mensen toch iets laten doen tussen 9 en 5. Of je hebt een gigantische pot met geld waardoor je zonder zorgen je core business een paar maanden stand alone kan laten draaien.

Maar de meeste bedrijven die wij tegenkomen hebben het al druk genoeg en willen juist de nieuwe inzichten van buitenaf gebruiken om nieuwe initiatieven te kunnen starten die ze zelf nooit hadden kunnen bedenken, of die niet geaccepteerd worden (wegens politiek, oud zeer, etc.). Vaak zien we dat bedrijven dan toch weer IT verantwoordelijk maken zonder zelf veel eigen verantwoordelijkheid te nemen. En na een paar maanden vragen waarom het toch allemaal zo lang duurt..

6. Bedrijf: “De organisatieverandering? Oeps…vergeten…”

Ja dat kan ook. Je budget opbranden aan alle prachtige IT-oplossingen en na maanden hard zwoegen zijn we eindelijk bij de finish: de Grote Belangrijke Go Live waarbij alles Mooier & Beter & Prachtiger wordt. Of toch niet…

Voor de interne organisatie lijkt de finish te zijn bereikt wanneer projecten eindelijk de productie omgeving. Maar dat is eigenlijk slechts de start van de wedstrijd voor de rest van de collega`s. Zij hebben niet de kennis van je nieuwe oplossing en gaan er nu pas voor het eerst mee aan de slag. Zorg er daarom voor dat je aanpak gericht is op continue verbeteren en opleveren. Haal feedback iedere week op bij gebruikers en lever in korte tijd (dagen/ weken) nieuwe functionaliteiten op waarmee in productie direct gewerkt kan worden.

7. Bedrijf: “Data gedreven werken? Ja we hebben rapporten uit ons ERP systeem en we hebben genoeg onderbuik ervaring om te sturen hoor…”

W. Edwards Deming zei het al: “ Without data you are just another person with an opinion”.

We begrijpen dat je werknemer die al 30 jaar bij je in dienst is geen rapport nodig heeft om de kwaliteit van de planten die je kweekt te beoordelen. Deze werknemer heeft een zesde zintuig ontwikkeld door jarenlange kennis op te bouwen en toe te passen op een specifiek stukje van je productie proces. Hou dit vast, omarm het en maak er zolang als je kunt gebruik van. Deze mensen zijn hun gewicht in goud waard. Maar er komt ook een tijd dat ze weggaan, hopelijk met een welverdiend pensioen. En dan komt de volgende generatie die niet bereid is om 30 jaar hetzelfde werk te doen of niet gelooft in lifetime employment. Dus waar moet die kennis dan vastgelegd worden?

Zorg dat alle processen de juiste data vastleggen en beschikbaar zijn voor iedereen die dit kan gebruiken. Laat beslissingen niet afhangen van een vinger-in-de-wind mening, maar stoel deze op feiten. Niet voor niets hebben we een geheel nieuwe propositie ontwikkeld waarmee we laten zien dat het gehele sales proces vele m

alen effectiever kan verlopen door simpele inzichten beschikbaar te maken en je sales organisatie klaar te maken voor data gedreven werken.

8. Bedrijf: “Wij ontwikkelen onze eigen software in Linux!(of welke taal dan ook)”

Leuk hoor, al die developers die allemaal op hun eigen manier werken en proberen om de Microsoft technieken zo lang mogelijk te ontwijken. Terwijl uw gehele organisatie op Microsoft draait en daar best tevreden over is. De integratie laat standaard te wensen over maar daar moet je niet over zeuren toch? Feit is dat 95% van alle bedrijven gewoon op Microsoft draait en dat de behoefte van eindgebruikers er ook gewoon door vervuld word.

Maar met de introductie van Office 365 en de combinatie van het Azure platform heeft Microsoft echt een nieuwe weg ingeslagen, waarbij ze open source technologieën omarmen en proberen samen te combineren tot de beste hybride oplossing. En het werkt. Sterker nog: op Azure draait nu meer dan 50% van alle instanties op Linux. Wie had dat verwacht?

Met de opkomst van low/no code applicatie development en de enorme schaalbaarheid van het Azure platform kunt u nu in dagen een Proof Of Concept doorlopen, zonder daarbij enorme budgetten vrij te hoeven maken.

9. Bedrijf: “Ik sprak laatste de software leverancier, die had een goede oplossing; moeten wij ook hebben.”

Je hebt een middag lekker op het internet rondgekeken en de mooiste websites eens lekker doorgespit. Je oog is gevallen op drie prachtige “solutions” en je plant een paar dagen met demo`s in om eens lekker rond te shoppen. En iedere demo is mooier dan de ander. Alles kan, geen probleem bij ons… maar dat blijkt toch tegen te vallen als de implementatie volgt. Er is meer budget nodig om x aan te passen, of de integratie loopt niet lekker dus moet er toch maatwerk komen. En als alles klaar is blijkt dat 40% van de funtionaliteiten niet gebruikt worden of niet aansluiten bij de praktijk.

Start niet met de oplossing om er vervolgens een probleem bij te zoeken. Maak ruimte en reservereer tijd om eerste te bepalen wat je nodig hebt en welke functionaliteiten daadwerkelijk in je proces ondersteunt moeten worden. Pas nadat je deze requirement hebt opgesteld en gewogen kan je verder gaan om te kijken welke oplossingen in de markt ervoor in aanmerking komen.

Dus geen uitspraak zoals “we hebben Salesforce nodig!”, maar beschrijf juist of een CRM applicatie het probleem in je primaire proces gaat oplossen. En dan komen die mooie demo`s vanzelf (je moet ze toch een keer houden).

10. Bedrijf: “Digitale transformatie = technologie”

Als je digitale transformatie puur vanuit de techniek aanvliegt is het gedoemd te mislukken. Het kopen van Office 365 is niet voldoende om je bedrijf klaar te maken voor digitaal werken. Eerst moet je bepalen of de “oplossing” past bij de strategische doelstellingen van je organisatie. Koop dus niet zomaar de eerstvolgende mooie oplossing aan de hand van een demo of gelikte website. De oplossing volgt vanzelf uit je digitale roadmap die met je IT partner samen is opgesteld. Zo’n roadmap hanteert een integrale benadering om mens en techniek samen te laten werken, op een snelheid die de organisatie aan kan. De directie denkt vaak vele malen sneller dan de operatie!

Digitale transformatie is een bedrijfsbrede verandering en daarom is het goed om eerst een stap terug te doen en, technologie onafhankelijk, te kijken waar voor je organisatie de eerste quick wins zijn te behalen. Het kiezen van een technologie is slechts een onderdeel in het gehele proces.

De verandering van cultuur en gedrag is minstens 50% van het traject om mensen hun nieuwe rol te kunnen laten omarmen. Werk dus vanuit de kracht van je organisatie en bouw daarop door om dit verder te verstevigen.

Haal inspiratie uit het volgende stappenplan en zorg dat je de juiste partner aan boord haalt om dit traject samen te doorlopen.

Lees meer…

Wilt u succesvol digitaal transformeren? Download onze gratis whitepaper:

Ziet u geen downloadknop? Schakel dan uw adblocker uit.

Related Posts